Rzecz ma się o zastosowaniu paragrafu 453 klasyfikacji budżetowej na poziomie jednostki budżetowej, gdy nie ma już odwróconego obciążenia w związku z wprowadzeniem obowiązkowego MPP dla towarów i usług objętych mechanizmem odwróconego obciążenia.
Niejednokrotnie w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych wprowadzany jest paragraf 453 klasyfikacji budżetowej na potrzeby rozliczeń podatku należnego generowanego w związku ze sprzedażą opodatkowaną.
W czym tkwi problem? Już wyjaśniam.
Chodzi oto, że nie rzadko powstaje sytuacja polegająca na wykazywaniu wykonanych wydatków w paragrafie 453 na poziomie jednostki, przy jednoczesnym braku bieżącego zobowiązania do urzędu skarbowego po stronie podatnika za ten sam okres rozliczeniowy. Dla poniższego przykładu przyjęto miesiąc marzec roku X. Na marginesie dodam, że ten sam przykład dotyczy grudnia i dodatkowo powiązany jest z jednostką posiadającą rachunek bankowy w banku A, gdy jednostka macierzysta ma rachunek bankowy w banku B.
Pewna jednostka budżetowa Z otrzymała środki na wydatki w wysokości 100 złotych. W tym samym miesiącu co zasilenie jednostka Z dokonała sprzedaży na kwotę brutto 123 złote. Na koniec okresu sprawozdawczego jednostka Z nie zrealizowała wykonania dochodów budżetowych z tytułu sprzedaży.
W wewnętrznej deklaracji VAT-7 przekazywanej do jednostki macierzystej jednostka Z wykazała podatek VAT na kwotę
23 złote. Jednocześnie nie wygenerowała podatku naliczonego pomniejszającego podatek należny. Z rozliczenia
w poprzednim miesiącu nie pozostała żadna nadwyżka na koncie 225 – podatek naliczony.
Chcąc dokonać w ślad za deklaracją złożoną do jednostki macierzystej przelewu środków związanych z VAT, jednostka Z środki te przekazuje ze środków na wydatki. Innymi słowy VAT uwidoczniony w wewnętrznej deklaracji VAT – 7 na kwotę 23 złotych jednostka przekazuje jako wydatek budżetowy w paragrafie 453. Jednocześnie jednostka Z wykazuje:
a) wykonany wydatek na kwotę 23 złote w Rb28s;
b) zaangażowanie w dziale, rozdziale i paragrafie 453;
Sprawozdanie Rb28s z jednostki Z jest podstawą do dokonania zapisu na koncie 902 w organie finansowym:
-Wn223 oraz Ma133 – zasilenie w środki na wydatki – 100 złotych;
-Wn902 oraz Ma223 – przeksięgowanie wykonanych wydatków na podstawie Rb28s z jednostki X na kwotę 23 złote.
Za ten sam okres rozliczenie Gminy/Powiatu/Województwa z urzędem skarbowym w podatku VAT może wyglądać następująco:
a) zwrot z urzędu skarbowego – czy można mieć zwrot i wydatek budżetowy na poziomie budżetu Gminy/Powiatu/Województwa?
b) brak zapłaty – czy można mieć wydatek, gdy na gminie/powiecie/województwie nie ciąży wymagalne zobowiązanie w podatku VAT? Nawet gdyby w następnym miesiącu pojawiło się zobowiązanie wymagalne w podatku VAT, to jest to inny okres rozliczeniowy i dotyczyłby nowego RB28s, za nowy okres rozliczeniowy. Bardzo ciekawa sytuacja, gdy jest to grudzień danego roku – koniec roku budżetowego, a okresu przejściowego dla j.s.t nie ma.
c) częściowa zapłata – na kwotę 13 złotych. Co z pozostałą różnicą?
Czy zatem nastąpi:
a) korekta wykonanych wydatków w organie bez korekty Rb28s z jednostki? – też ciekawe rozwiązanie;
b) korekta Rb28s na poziomie jednostki?
c) korekta wydatków na skutek wpływu należności na kwotę 123 złote? – korekta tylko w organie czy także w Rb28s.
W trakcie roku można zarządzać taką sytuacją, ale gorzej jest gdy mamy grudzień i perspektywy na wpływ należności równe są zero, a gmina/powiat/województwo to nie jedna tylko wiele jednostek budżetowych Z.
Jak widać podatek VAT i jego rozliczenie wcale nie jest prostą sprawą. Kompleksowe rozliczanie podatku musi uwzględniać także specyfikę tego podatku (czym jest i jak działa), a następnie powinno być przełożenie na rozliczenia finansowo-księgowe.