Kwestia pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy może się okazać dla niektórych całkiem sporym zaskoczeniem. Dlaczego ?

W pierwszej kolejności należy uważnie przeczytać przepis (dla ułatwienia zapisy z ustawy zaznaczono kolorem.) Rozbierzmy więc art. 15 zzd na czynniki pierwsze:

Art. 15zzd.
1. W celu przeciwdziałania negatywnym skutkom COVID-19 starosta może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowo pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r

a) umowa do pożyczki – to akurat oczywista sprawa;
b) pokrycie bieżących kosztów – może dotyczyć wynagrodzeń wraz z pochodnymi, opłat czynszowych itd. byle by tylko były to koszty bieżące;
c) prowadził działalność gospodarczą przed 1 marca 2020 roku – a czy zawieszenie działalności przed 01.03.2020r lub od 01.03.2020 r wyłącza mikroprzedsiębiorcę z możliwości aplikowania o pożyczkę?

I pytanie najważniejsze czy przy ustalaniu statusu mikroprzedsiębiorcy właściciel też będzie wliczany do limitu 9 pracowników czy też nie ?
A co z PCC od umowy pożyczki?
A co z opłatą skarbową (wniosek o udzielenie pożyczki)?

  1. Wniosek o pożyczkę mikroprzedsiębiorca składa do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. We wniosku o pożyczkę mikroprzedsiębiorca oświadcza o stanie zatrudnienia na dzień 29 lutego 2020 r. w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
    a) wniosek – jaka jest struktura wniosku? (zakres informacji poza oświadczeniem dotyczącym zatrudnienia) czy ma być wykaz kosztów bieżących i jeżeli tak, to za jaki okres ?
    b) ogłoszenie naboru – czy okres składania wniosków jest indywidualnie ustalany przez każdy PUP? Czy to oznacza, że w jednym PUP to 14 dni, a w innym do wyczerpania środków z funduszu pracy przeznaczonych na finansowanie tego zadania?
    c) stan zatrudnienia – czy chodzi wyłącznie o umowy o pracę? A jeśli umowy zlecenia również wchodzą w ten zakres to czy wszystkie ( np. umowa zlecenia ze studentem do 26 roku życia) ?
    d) jeśli wniosek ma braki to jaka jest procedura postępowania? Wnoszenie poprawek, uzupełnienie wniosku – w jakich terminach i jakie będą skutki niedochowania terminów? e) w jaki sposób będzie realizowana odmowa przyznania pożyczki (jak będzie forma prawna odmowy)?

     

  2. Pożyczka może być udzielona do wysokości 5 000 zł.

Ten zapis oznacza, że pożyczka jest udzielana nie w wysokości 5 tysięcy złotych, jako stała kwota.
Zapis „do wysokości 5 tysięcy złotych” oznacza, że pożyczka może być udzielona w kwocie 3 tysięcy złotych czy też 4 tysięcy złotych itd.

a) jakie są kryteria,
którymi kieruje się PUP jeśli mikroprzedsiębiorca wnioskuje o 5 tysięcy złotych, a otrzymuje 3 tysiące złotych ?
b) czy zapis „do wysokości 5 tysięcy złotych” interpretować w ten sposób, że kwota maksymalna pożyczki wynosi 5 tysięcy złotych,
ale wnioskodawca może wnioskować np. o 3 tysiące złotych oraz, że kiedy wniosek jest na kwotę 5 tysięcy to taka kwota jest przedmiotem umowy pożyczki?

4. Oprocentowanie pożyczki jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.

5. Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.

a) okres spłaty wynosi 12 miesięcy liczony od dnia udzielenia pożyczki – czyli liczony jest od dnia zawarcia umowy czy od dnia dokonania przelewu na rachunek pożyczkobiorcy ?
b) okres karencji spłaty wchodzący w okres 12 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki to okres 3 miesięcy jeden za drugim czy też może być inaczej rozliczany ?

6. Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć okres spłaty pożyczki, o którym mowa w ust. 5, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.

7. Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek mikroprzedsiębiorcy podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca ten przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia nie zmniejszy stanu zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy w stosunku do stanu zatrudnienia na dzień 29 lutego 2020 r. We wniosku o umorzenie mikroprzedsiębiorca oświadcza o nie zmniejszeniu stanu zatrudnienia.

Pożyczka podlega umorzeniu.
Nie widzę tutaj zapisu, że pożyczka MOŻE być umorzona. Czy to oznacza, że wniosek o umorzenie i oświadczenie o zachowaniu stanu zatrudnienia może być skutecznie złożony już drugiego dnia od dnia udzielenia pożyczki ?
Moim zdaniem tak.

Złożenie wniosku o umorzenie pożyczki na przykład w 4 czy 7 miesiącu od dnia udzielenia pożyczki czyni oświadczenie o utrzymaniu stanu zatrudnienia bezprzedmiotowym, gdyż okres utrzymania tego stanu już minął. Takie oświadczenie dotyczy stanu pro futuro. To oświadczenie ma sens przy składaniu wniosku o umorzenie przed upływem terminu 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki gdyż nie minął jeszcze okres tychże 3 miesięcy

Składając wniosek w 4 miesiącu od dnia udzielenia pożyczki mogę złożyć oświadczenie, że utrzymałem stan zatrudnienia w okresie 3 miesięcy od dnia otrzymania pożyczki. Jednakże takiego oświadczenia przepisy nie przewidują.

Pamiętać należy, że uprawnienie do złożenia wniosku o umorzenie pożyczki nie jest obowiązkowe i tym samym warunek utrzymania stanu zatrudnienia może być tylko oceniany w kontekście składanego wniosku.

8. Oświadczenia, o których mowa w ust. 2 i 7, mikroprzedsiębiorca składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

9. Starosta dochodzi roszczeń z tytułu niespłaconych pożyczek

 

O CZYM NIE MOŻNA ZAPOMINAĆ

Art. 15zzzh.
1. Wsparcie, o którym mowa w art.
15m, art. 15p, art. 15q, art. 15zzb–15zze oraz art. 31zo stanowi pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1).

  1. Ulgi, o których mowa w art. 15zzze–15zzzg, w przypadku udzielenia ich podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, stanowią pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19.

Ta pożyczka to pomoc publiczna,  w związku z tym każdy starający się o pożyczkę musi dodatkowo spełnić wymogi przewidziane w Komunikacie Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01):

„Pomoc może zostać przyznana przedsiębiorstwom, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji – w rozumieniu ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych (Rozporządzenie komisji (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu ) – w dniu 31 grudnia 2019 r.; może być ona przyznana przedsiębiorstwom, które nie znajdują się w trudnej sytuacji lub przedsiębiorstwom, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., ale które później napotkały trudności lub znalazły się w trudnej sytuacji z powodu epidemii COVID-19.”

Rozporządzenie komisji (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu w art. 2 pkt 18 zawiera ponadto definicję przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji ekonomicznej, stanowiąc, że jest to przedsiębiorstwo, wobec którego zachodzi co najmniej jedna z poniższych okoliczności:

a) w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (innej niż MŚP, które istnieje od mniej niż trzech lat lub, do celów kwalifikowalności pomocy na finansowanie ryzyka, MŚP w okresie siedmiu lat od daty pierwszej sprzedaży komercyjnej, które kwalifikuje się do inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w następstwie przeprowadzenia procedury due diligence przez wybranego pośrednika finansowego), w przypadku gdy ponad połowa jej subskrybowanego kapitału zakładowego została utracona w efekcie zakumulowanych strat. Taka sytuacja ma miejsce, gdy w wyniku odliczenia od rezerw (i wszystkich innych elementów uznawanych za część środków własnych przedsiębiorstwa) zakumulowanych strat powstaje ujemna skumulowana kwota, która przekracza połowę subskrybowanego kapitału zakładowego. Do celów niniejszego przepisu „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” odnosi się w szczególności do rodzajów jednostek podanych w załączniku I do dyrektywy 2013/34/UE (1), a „kapitał zakładowy” obejmuje, w stosownych przypadkach, wszelkie premie emisyjne;

b) w przypadku spółki, w której co najmniej niektórzy członkowie ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za jej zadłużenie (innej niż MŚP, które istnieje od mniej niż trzech lat lub, do celów kwalifikowalności pomocy na finansowanie ryzyka, MŚP w okresie siedmiu lat od daty pierwszej sprzedaży komercyjnej, które kwalifikuje się do inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w następstwie przeprowadzenia procedury due diligence przez wybranego pośrednika finansowego), w przypadku gdy ponad połowa jej kapitału wykazanego w sprawozdaniach finansowych tej spółki została utracona w efekcie zakumulowanych strat. Do celów niniejszego przepisu „spółka, w której co najmniej niektórzy członkowie ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za jej zadłużenie” odnosi się w szczególności do rodzajów jednostek wymienionych w załączniku II do dyrektywy 2013/34/UE;

c) w sytuacji gdy przedsiębiorstwo podlega zbiorowemu postępowaniu w związku z niewypłacalnością lub spełnia kryteria na mocy obowiązującego prawa krajowego, by zostać objętym zbiorowym podstępowaniem w związku z niewypłacalnością na wniosek jej wierzycieli;

d) w sytuacji gdy przedsiębiorstwo otrzymało pomoc na ratowanie i nie spłaciło do tej pory pożyczki ani nie zakończyło umowy o gwarancję lub otrzymało pomoc na restrukturyzację i nadal podlega planowi restrukturyzacyjnemu;

e) w przypadku przedsiębiorstwa, które nie jest MŚP, jeśli w ciągu ostatnich dwóch lat:

1)księgowy stosunek kapitału obcego do kapitału własnego tego przedsiębiorstwa przekracza 7,5; oraz
2)wskaźnik relacji pokrycia odsetek do EBITDA tego przedsiębiorstwa wynosi poniżej 1,0.