Samorządy mają kolejny problem. Oto mamy wyrok TS z dnia 25 lutego 2021 roku, zgodnie z którym przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo pełnej własności przewidziane w przepisach krajowych w zamian za uiszczenie opłaty stanowi dostawę towarów (zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. a Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej)
Zatem mamy do czynienia z przeniesieniem prawa własności do towaru w zamian za odszkodowanie, z nakazu wydanego przez organ władzy publicznej lub w jego imieniu albo z mocy prawa.
W związku z tym uznać należy, że mamy do czynienia z dwiema odrębnymi dostawami towarów :
- użytkowanie wieczyste jako jedna dostawa towarów;
- przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności jako druga dostawa towarów .
Taka interpretacja powoduje, że dla przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności należy :
- na nowo rozpoznać obowiązek podatkowy – kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu opłaty za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności;
- opodatkować przekształcenie użytkowania wieczystego , które powstało przed 1 maja 2004 roku, gdyż przekształcenie jest odrębną dostawą – to nie kontynuacja i tym samy rozliczyć zaległości w podatku VAT;
- przyjąć jedną stawkę 23%VAT do opłaty za przekształcenie użytkowania wieczystego, gdyż wersja ze stawką 22% VAT nie może być stosowana co uznać należy za następną podstawę do dokonania korekt podatku VAT;
- ustalić podstawę opodatkowania – metoda „w stu” , czyli uznanie, że kwota opłaty jest już kwotą brutto ( zawiera w sobie podatek VAT ) czy też nie ,co nabiera szczególnego znaczenia z uwagi na dualizm rozliczeń opłat za przekształcenie. W praktyce jedne j.s.t. traktują opłatę za przekształcenie jako kwotę brutto , natomiast inne traktują kwotę opłaty jako podstawę do naliczenia podatku VAT.
- podjąć temat korekt podatku VAT z uwagi na to, że przekształcenie jest odrębną dostawą towarów.
Jak widać , wdrożenie postanowień wyroku TS z dnia 25 lutego 2021 roku w sprawie opodatkowania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów stanowić będzie nie małe wyzwanie dla księgowych.
Jeśli do tego dodamy zagadnienia stricte budżetowe takie jak:
- sprawozdania budżetowe (RB-27s;27zz,8s;RB-N i RB-Z);
- klasyfikację budżetową (zastosowanie paragrafu 453 klasyfikacji budżetowej);
- dokumentację dotyczącą rozliczeń (faktury korygujące);
- korekty opłat za przekształcenie (wadliwe określenie jej wysokości)
- to cały proces rozliczeń opłaty za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności znacząco się komplikuje.