Nowelizacją klasyfikacji budżetowej wprowadzono dwa nowe paragrafy wydatkowe.
Pierwszy to paragraf 487 „Darowizny przekazane na realizację zadań bieżących”
Paragraf ten obejmuje w szczególności wydatki na pomoc finansową udzielaną na realizację zadań bieżących przez jednostki samorządu terytorialnego szkołom artystycznym i placówkom zapewniającym opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania prowadzonym przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Drugi to paragraf 640 „Darowizny przekazane na realizację zadań inwestycyjnych”
Paragraf ten obejmuje w szczególności wydatki na pomoc finansową udzielaną na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego szkołom artystycznym i placówkom zapewniającym opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania prowadzonym przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Powyższe dwa paragrafy wydatków będą miały zastosowanie począwszy od planowania budżetowego na rok 2025.
PUŁAPKA W KSIĘGOWANIU
Wprowadzenie tych niepozornie wyglądających paragrafów niesie za sobą pewne pułapki. Dlaczego? Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać pomocy rzeczowej lub finansowej szkołom artystycznym i placówkom zapewniającym opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania prowadzonym przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Takie prawo wynika z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2024 poz. 754).
Pomoc finansowa może być udzielana w formie darowizny, o której mowa w art. 11a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Na obecną chwilę darowizny takie są klasyfikowane w paragrafie 443 i to bez wnikania czy obdarowany z tych środków finansuje wydatek inwestycyjny czy bieżący.
Zapis księgowy przekazywanej darowizny przedstawia się następująco: Wn 403 oraz Ma 130 dlatego, że:
- paragraf 443 jest wiązany z kosztami rodzajowymi – konto 403 Podatki i składki;
- dla takiej darowizny pieniężnej nie ma odrębnego paragrafu wydatkowego (do momentu zmiany klasyfikacji budżetowej), przez co praktyka doprowadziła do ujmowania takich darowizn pieniężnych w paragrafie 443 oraz ujęcia księgowego na koncie 403
A JAK BĘDZIE PO ZMIANACH?
Po wprowadzeniu nowych paragrafów – 487 oraz 640 – księgowanie na kontach zespołu 4 budzi poważne wątpliwości. Wynika to stąd, że gdy był stosowany paragraf 443 nie zwracano uwagi na sposób wydatkowania tych środków przez obdarowanego.
Nowe paragrafy dzielą darowiznę pieniężną w zależności od tego na co jest ona przeznaczana.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości nieodpłatne przekazanie środków pieniężnych (darowizna) powinno być ujęte:
- Wn 761 oraz Ma 130 albo
- Wn 761 oraz Ma 240 i Wn 240 oraz Ma 130
bez względu na to, czy obdarowany finansuje zakupy inwestycyjne czy bieżące z otrzymanej darowizny pieniężnej.
To oznacza, że zapis księgowy Wn 403 oraz Ma 240 albo Ma 130 był wadliwy i mimo, że był stosowany paragraf 443, to poprawny zapis księgowy przy zastawaniu paragrafu 443 powinien wyglądać, tak jak zaprezentowałem powyżej.
ALE TO NIE WSZYSTKO…
Wprowadzenie nowych paragrafów – 487 oraz 640 – może doprowadzić do nieprawidłowości na etapie wydatkowania środków publicznych. Mając na uwadze fakt, że powyższe dwa paragrafy wydatków będą miały zastosowanie począwszy od planowania budżetowego na rok 2025, to może wystąpić sytuacja, że mimo istnienia planu nie będzie zaangażowania i wydatkowania.
Dlaczego? O tym wkrótce w kolejnym artykule.