Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych wprowadza nowe paragrafy po stronie dochodów oraz wydatków w zakresie rozliczeń związanych z ustawą z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy, które umożliwią identyfikację środków przeznaczonych na pomoc obywatelom Ukrainy.
Każdy wie, że realizacja jakiegoś zadania wymaga zaangażowania środków. Środki muszą być następnie przyporządkowane do właściwych podziałek klasyfikacji budżetowej.
W tym artykule chcę zwrócić uwagę na pewne uproszczenia dotyczące identyfikacji zdarzeń do klasyfikacji budżetowej na poziomie jednego paragrafu wydatkowego – 437 Zakup usług związanych z pomocą obywatelom Ukrainy.
POCHŁANIANIE PARAGRAFÓW
Zgodnie z objaśnieniami paragraf 437 obejmuje wydatki na zakup usług ponoszone w związku z realizacją zadań, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
W celu wyznaczenia zakresu tego paragrafu należy odnieść się do innych paragrafów wydatkowych dotyczących realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Po eliminacji paragrafów nie mających absolutnie żadnego związku z zakresem działania paragrafu 437 w grę wchodzą następujące paragrafy:
- 484 Honoraria, wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne i wynagrodzenia bezosobowe wypłacane w związku z pomocą obywatelom Ukrainy,
- 486 Pozostałe wydatki bieżące na zadania związane z pomocą obywatelom Ukrainy
Paragraf 484 obejmuje honoraria, wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne i wynagrodzenia bezosobowe wypłacane w związku z realizacją zadań, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa i powinien zostać wyeliminowany z dalszych rozważań.
Natomiast paragraf 486 obejmuje wydatki ponoszone w związku z realizacją zadań, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa – oczywiście wydatki bieżące.
Zatem mamy dwa paragrafy – 437 oraz 486 – co do których może powstać wątpliwość w zakresie zaklasyfikowania danej usługi – czy paragraf 437 czy też 486.
Dlaczego tak się dzieje ?
Dlatego, że oba te paragrafy pochłaniają w zakresie realizacji wydatków związanych z ustawą z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa dotychczas stosowane paragrafy – w szczególności 430, 427, 470, 443, 428, 433 ( pułapka ) czy też 438 oraz 439.
Koncepcja, że paragraf 437 jest odpowiednikiem tylko paragrafu 430 z tym, że dotyczy zadań związanych z ustawą z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa jest koncepcją chybioną. Takie rozumowanie prowadziłoby do nieuprawnionego wniosku, że pozostałe paragrafy klasyfikacji budżetowej odnoszące się do usług są wchłonięte przez paragraf 486. Na takie podejście nie można się zgodzić i należy je odrzucić, jako sprzeczne z brzmieniem innych paragrafów odnoszących się do usług – na przykład paragraf 427 miałby być wchłonięty przez paragraf 486, a nie przez paragraf 437.
Uproszczenie w klasyfikowaniu – wchłanianie dotychczasowych paragrafów do zakresu nowych paragrafów klasyfikacji budżetowej związanych z realizacją zadań określonych w ustawie z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa ma z jednej strony ukazać wielkość ponoszonych wydatków a z drugiej strony nie ma być dodatkowym obciążeniem dla pionów finansowo-księgowych.