Każda jednostka planuje dochody oraz wydatki, ale nie każda jednostka czyni to w ten sam sposób. Wszystkie planują dochody, nie mniej jednak podatek VAT w tych dochodach pojawia na dwa sposoby.
Pierwszy sposób polega na przyjęciu do planu dochodów kwoty brutto na wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Oznacza to, że już na starcie faktura na kwotę 123,00 zł brutto jest w całości dochodem danej jednostki. Cała sprzedaż jest w paragrafie klasyfikacji budżetowej (np. paragraf 075 klasyfikacji budżetowej -najem czy dzierżawa). Automatycznie planowany jest paragraf 453 klasyfikacji budżetowej – podatek VAT jako wydatek budżetowy z pełnymi konsekwencjami dla wszelkich rozliczeń od zaangażowania przez zobowiązania na wydatku skończywszy.
Drugi sposób polega na przyjęciu podatku VAT do dochodów w tej części, w jakiej niepodległa odprowadzeniu do urzędu skarbowego – należny pomniejszony o naliczony. Tutaj jednostka realizuje dochód w podatku VAT po rozliczeniu deklaracji VAT-7. Ten sposób to metoda netto z dochodem na podatku VAT po rozliczeniu deklaracji VAT -7. Paragraf 453 klasyfikacji budżetowej pojawia się jako rezerwa na ewentualny brak wpływu środków przy sprzedaży .
W praktyce występuje także metoda netto ze zmniejszaniem wydatków na podatku naliczonym polegająca na tym, że jednostka podatek naliczony odliczany od podatku należnego nie kwalifikuje jako dochód budżetowy, tylko jako umniejszenie uprzednio wykonanych wydatków i to w tych paragrafach klasyfikacji budżetowej, gdzie wydatek dawał prawo do pomniejszania podatku należnego – pomniejszenie paragrafu zakupowego w części podatku naliczonego.
Zatem rodzi się pytanie czy jeśli podatek VAT jest źródłem dochodów budżetu państwa – co jest bezdyskusyjne – to czy ten sam podatek może być dochodem j.s.t ? No nie może. Czy można więc planować dochody metodą brutto i czy w metodzie netto prawidłowe jest przyjęcie do dochodów tej części podatku VAT, która jest pomniejszona o podatek naliczony. Jest to przecież aktyw pieniężny do dyspozycji każdej jednostki.
Czy zatem nie jest bardziej poprawne stosowanie metody netto, ale z umniejszaniem uprzednio wykonanych wydatków?
Czy zatem budżety dwóch j.s.t są i mogą być porównywalne gdy każda j.s.t. stosuje inny wariant ?
To zagadnienie nabiera dopiero rumieńców, gdy jednostka wpada w split payment w podatku VAT.
Wniosek nasuwa się tylko jeden. Należy dokonać zmiany w ustawie o dochodach j.s.t. poprzez dokonanie zapisu, że podatek należny w tej części, w jakiej jest pomniejszany przez podatek naliczony stanowi dochód jednostki samorządu terytorialnego.Takie rozwiązanie uporządkowałoby rozliczanie podatku VAT w kontekście planowania dochodów i wydatków i jednocześnie poprawiłoby czytelność budżetu, gdyż w wielu przypadkach podatek VAT stanowi pokaźne źródło wpływów przy jednoczesnym odliczaniu.